Saturday, August 1, 2009

SIRI 5

KELIMA:
Tulisan tuan yang berbunyi:

“Iblis adalah manusia yang ingkar perintah agama (perintah agama adalah perintah Allah).”


KOMEN:
“IBLIS ADALAH MANUSIA”.
Jika tuan memaksudkannya sebagai KIASAN, mungkin kita boleh terima. Tapi jika pihak tuan memaksudkan benar-benar Iblis itu ialah manusia dan bukannya dari kalangan bangsa jin, maka maklumat ini juga tidak benar.

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan MANUSIA DARIPADA TANAH LIAT KERING (yang berasal) daripada tanah kental yang diberi berubah warna dan baunya. Dan Kami telah menciptakan jaan (jin) sebelum itu DARIPADA API yang panasnya menyerap ke liang roma.” (Al-Hijr: 26-27)

Jaan ialah jin pertama. Daripada keturunannya lahir satu jin yang sangat besar fitnahnya bernama Iblis. Adam pula ialah manusia pertama. Daripada keturunannya lahir seorang manusia yang sangat besar fitnahnya bernama Dajjal. Kedua-dua makhluk terkutuk ini menjalinkan kerjasama yang begitu erat di akhir zaman ini.

Berdasarkan maksud ayat al-Quran di atas, jelas Jaan diciptakan terlebih dahulu daripada Adam. Iblis (salah satu anak cucu Jaan ini) juga dijadikan SEBELUM KEWUJUDAN ADAM (manusia). Maka bagaimana tuan boleh mengatakan :
“IBLIS ADALAH MANUSIA yang ingkar perintah agama (perintah agama adalah perintah Allah).”

(Jaan hanya ada 1. Iblis juga juga 1. Jin ada banyak. Syaitan juga ada banyak)

Mohon penjelasan tuan: .................................................

bersambung...

No comments:

Post a Comment