Saturday, August 1, 2009

SIRI 2

KEDUA:
Tentang tulisan tuan yang berbunyi:

INJIL
Ketika mereka mendengar tentang kebangkitan orang mati (Hari Kiamat), maka ada yang mengejek, dan yang lain berkata: “Lain kali saja kami mendengar engkau berbicara tentang hal itu.”
( 17: 32 )

Tetapi Hari Tuhan (Hari Kiamat) akan tiba seperti pencuri (dalam keadaan manusia lalai). Pada hari itu langit akan lenyap dengan gemuruh yang dahsyat dan unsur-unsur dunia akan hangus dalam nyala api, dan bumi dan segala yang ada di atasnya akan hilang lenyap.
( 3: 10 )

Hal itu diterangkan-Nya dalam semua surat-Nya, apabila ia berbicara tentang perkara-perkara ini. Dalam surat-surat-Nya itu, ada hal-hal yang sukar difahami, sehingga orang-orang yang tidak memahaminya dan yang tidak teguh imannya, memutarbelitkannya menjadi kebinasaan mereka sendiri, sama seperti yang juga mereka buat dengan tulisan-tulisan yang lain.
Tetapi kamu, saudara-saudaraku yang ku kasihi, kamu telah mengetahui hal ini sebelum ia berlaku. Kerana itu waspadalah, supaya kamu jangan terseret ke dalam kesesatan orang-orang yang tak mengawal diri, dan jangan kehilangan peganganmu yang teguh.
( 3: 16-17 )

Tetapi jika engkau sama sekali melupakan Tuhan Allahmu, sebaliknya mengikuti tuhan lain, beribadah dan sujud menyembah kepadanya, aku memperingatkan kepadamu hari ini, bahwa kamu pasti binasa.
Seperti bangsa-bangsa yang terdahulu sebelummu dibinasakan Tuhan, kamupun akan binasa, sebab kamu tidak mau mendengarkan seruan Tuhan Allahmu (manusia ikutan yang menzahirkan Allah).
( 8: 19-20 )
http://manatuhanallah.wordpress.com/kiamat-dalam-4-kitab/

KOMEN:
Kitab Perjanjian Baru (New Testament) mengandungi lebih daripada 20 buah buku. Dalam banyak-banyak buku itu, hanya 4 BUAH buku yang diiktiraf sebagai Gospel ataupun INJIL oleh umat Kristian manakala umat Islam tidak mengiktiraf walau satupun sebagai KITAB SUCI INJIL yang pernah ditulis oleh Nabi Isa. 4 buah buku yang dimaksudkan ialah:

Injil Matius (Gospel of Matthew)
Injil Markus (Gospel of Mark)
Injil Lukas (Gospel of Luke)
Injil Yohanes (Gospel of John)

Tuan hanya menulis “Injil” tetapi tidak menyatakan Injil yang mana satu. Jadi tuan petik ayat daripada Injil yang mana?

Mohon penjelasan tuan: .....................................................


Ataupun adakah tuan memiliki Injil yang asli? Sekiranya ada silalah kongsi dengan kami agar boleh kami menilai kesahannya.


Kemudian, kami sudah menyemak keempat-empat Injil. Hasilnya seperti berikut:

Injil Matius: Fasal 17 hanya berakhir pada ayat 27 (maksudnya tidak ada ayat ke-32)
Injil Markus: Tidak ada Fasal 17 (maksudnya tidak ada fasal 17: 32)
Injil Lukas: Fasal 17: 32 berbunyi “Ingatlah akan isteri Lot!” (ayatnya tidak serupa dengan ayat yang tuan lampirkan)
Injil Yohanes: Fasal 17 berakhir pada ayat 27 (tidak ada ayat ke 32)

Hal ini sangat menghairankan kami. Dari Injil mana tuan mendapatkan FASAL 17 ayat 32 yang berbunyi: “Ketika mereka mendengar tentang kebangkitan orang mati (Hari Kiamat), maka ada yang mengejek, dan yang lain berkata: “Lain kali saja kami mendengar engkau berbicara tentang hal itu.”?

Mohon penjelasannya: .............................................


Sama juga, kami gagal menemui 3: 10, 3: 16-17 dan 8: 19-20 yang tuan dakwa sebagai INJIL itu. Harap tuan jelaskan juga. Terima kasih.

No comments:

Post a Comment